Stedelijke Basisschool Sint-Eloois-Vijve  

  Nieuws  |   Wie/Wat/Waar?  |   Iets Meer  |   Schoolspot  |   Klassen  |   Activiteiten  |   Gastenboek  |   Links  |

- K1A (klas van Jules)
- K1B (klas van Nellie)
- K1C (klas van Nellie)
- K2A (klas van kikker)
- K2B (klas van kikker)
- K3A (giraffenklas)
- K3B (uiltjesklas)
- L1A
- L1B
- L2A
- L3A
- L3B
- L4A
- L5A
- L6A
- Levensbeschouwing
- Ideeënclub
Levensbeschouwing

NCZ - Stopmotion filmpje

De senegal koffer.
Wat doen de leerlingen die niet naar de eucharistie gaan?

Vorig jaar brachten we de SenegalKOFFER in de zedenleerklas.

Daaruit bekeken we prentenboeken, gebruiksvoorwerpen, muziekinstrumenten, foto’s, enz.
Vooral het WARIspel trok hun aandacht.
Na ons er wat in te verdiepen, besloten we er zelf één te maken.

We maakten van een eierdoos een WARI spel en speelden dit per 2.
Zeg nu zelf: zelf een spel maken = 3X plezier!   
- het spel zelf maken /  - het spel spelen / - en geld uitsparen!

Advent.

Tijdens de godsdienstlessen werken we rond het thema van het kerkelijk jaar ‘Advent en Kerstmis’.

Onder leiding van juf Nina die er stage liep kregen de leerlingen de kans om een mooie adventstaart te versieren.

Ze maakten gebruikt van groene glazuur, gekleurde marsepein en allerlei kerstvormen.

De leerlingen vonden het supertof werken! Hun geheugen werd terug opgefrist hoe een adventskrans er juist weer uit zag.

Ziehier het resultaat…

Smakelijk eten!


NCZ: Stopmotion L3

NCZ: Stopmotion L4

Broederlijk delen.
Tijdens de eucharistieviering op 30 maart (die in het teken stond van Broederlijk delen en Pasen) mochten de kinderen €145.87 overmaken aan de actie "broederlijk delen".

Ncz zedenleer
In het 2de leerjaar bespreken we in zedenleer het thema “de aarde”.
We starten met het liedje “De aarde” van Urbanus:

Oh grote wereldbol, ik snap er niet veel van.
Het is gewoon een wonder wat je allemaal kan.
Je vliegt maar en je vliegt maar zonder te verdwalen.
Je draait maar en je draait maar zonder motor of pedalen.

Daarna maken we zelf een wereldbol
We kleven de werelddelen op de juiste plaats en we duiden aan waar België ligt.

We beluisteren ook de musical “Intepedinte”

Het mooie, groene, gezonde en gelukkige land Intepedinte wordt bedreigd, en veroverd, door de slechte koning Douwdzjoons, door Graaf Jean Jacques Plastiek de Stort van Sluik, minister van Bodemvervuiling, door Hertog Kamiel André de Stinkdepoep de Céjootwee, minister van Luchtvervuiling, en door Jonkheer Newbiet Michel de Decibel, minister van Lawaai. Een leger van geldwolven helpt mee… Gelukkig kan Piecegrientje, het troeteldier van Koning Rusttevree ontsnappen, en met de hulp van tovervolkjes de slechteriken tot inkeer brengen!

Als afsluiter bekijken we samen met Bombylius hoe we onze planeet kunnen helpen.

joelfeest (leerlingen NCZ)
Zedenleer: ook vrijzinnigen vieren op 25 december het joelfeest...

De kerstperiode en het eindejaar is naar traditie niet enkel een periode van vrije dagen en familiale of vriendschappelijke bijeenkomsten, maar ook van het uitwisselen van cadeaus en van helaas vaak ongebreidelde commercie.
Hoewel veel vrijzinnigen het gewone kerstfeest meevieren – het gaat immers om een sterk ingeburgerd cultureel gebruik – wordt hier en daar ook een alternatief aangeboden, zoals het joelfeest.
Tijdens een joelfeest wordt midden in de winterkou de terugkeer van de lente en het licht gevierd – het feest is dus sterk beladen met natuursymboliek. Het ‘joel’ in Joelfeest verwijst naar het joelen of juichen (van vreugde) van de mens over deze terugkeer van warmte en de vruchtbaarheid van de natuur.
Feestvierders kunnen gebruik maken van specifieke gebruiken, zoals de fakkeltocht en het joelvuur waarrond men zich samen kan verwarmen.
Hoe je deze feestdagen ook doorbrengt en om welke reden dan ook, het volgende gedicht geldt ook voor jou:
Ik wens voor jou
en alle mensen.
De vervulling van
vele stille wensen.

In de zedenleerles knutselden we een fakkeltje.
Dit kan eventueel het kerststalletje onder de kerstboom vervangen.

Klik voor de fotogalerij

Kinderrechten.

We hebben in het 5de en 6de leerjaar het thema kinderrechten afgerond door er een affiche over te maken.

Dit deden we klasoverschrijdend en zelfs schooloverschrijdend!

Voor het resultaat klik je hier : poster .

 


Lentefeest (Leerlingen NCZ)

NC Zedenleer

 

Lentefeest


Met het Lentefeest zetten 6-jarigen op een feestelijke manier de eerste symbolische stappen in een wereld, waar het leven wat ernstiger wordt. De kleutertijd is voorbij en daar zijn de eerste leerjaren en ook de eerste levensvragen. De overstap naar de grote school is gezet.

 

Feest Vrijzinnige Jeugd


De 12-jarigen zijn op een belangrijk moment gekomen in hun leven. Ze zijn geen kinderen meer en ook nog geen volwassenen. Het Feest Vrijzinnige Jeugd symboliseert het afscheid van de kindertijd en wijst op de openstaande deur naar de volwassenheid.

 

Tijd om te feesten

 

Door samen het Lentefeest en het Feest Vrijzinnige Jeugd te vieren, laten kinderen, jongeren en volwassenen aan elkaar zien dat ze niet alleen staan met hun humanistisch-vrijzinnige overtuiging.



Ter info.
Op onze school is er "vrije godsdienstkeuze".
Ouders en kinderen beslissen samen welke godsdienst ze willen volgen.
Ter info...

Enkele data voor het schooljaar 2013-2014 !
  • 1ste communie : ZONDAG 4 mei 2014 om 10.30u.
  • Lentefeest (N.C.Z.) : zondag 18 mei 2014. (uur wordt later bepaald)
  • Vormsel (R.K.G.) : zondag 1 juni 2014 om 10.30u.

Belangrijke wijziging voor de toekomst !!!

Om praktische redenen zal de eerste communie in de toekomst (vanaf 2015) doorgaan op de eerste zaterdag van mei. (om 14.30u)

Enkele data voor het schooljaar 2014-2015 !

  • 1ste communie : zaterdag 2 mei 2015 om 14.30
  • Lentefeest (N.C.Z.) : nog niet bekend
  • Vormsel (R.K.G.) : zondag 24 mei om 10.30

Enkele data voor het schooljaar 2015-2016 !

  • 1ste communie : zaterdag 1 mei 2016 om 14.30
  • Lentefeest (N.C.Z.) : nog niet bekend
  • Vormsel (R.K.G.) : zondag 15 mei 2016 om 10.30u

Enkele data voor het schooljaar 2016-2017 !

  • 1ste communie : zaterdag 7 mei 2017 om 14.30u
  • Lentefeest (N.C.Z.) : nog niet bekend
  • Vormsel (R.K.G.) : zondag 21 mei 2017 om 10.30u

Wat is Zedenleer

Niet-Confessionele Zedenleer

Zedenleer? Voor wie is dat eigenlijk?

Zedenleer is er voor vrijzinnige mensen en kinderen. Mensen en kinderen die niet in één of andere God geloven.

Wij leren…

 

  • - van alles over onszelf en over wat mensen denken en doen
  • - nadenken over hoe we zelf willen leven
  • - waarom we iets doen of juist niet doen
  • - hoe we op een fijne manier met iedereen kunnen omgaan

 

De lessen zijn een ontdekkingstocht naar jezelf, de anderen en de wereld om ons heen.

In de lessen niet-confessionele zedenleer doen we aan actief leren (al doende leert men). Dit wil zeggen dat we de kans krijgen om zelf te verkennen en te onderzoeken. Zo zullen we de dingen die we zelf ontdekken beter onthouden en toepassen.

Wat doen wij?

  • Aan de hand van concrete situaties of verhalen die aansluiten bij onze leefwereld, kunnen we ons inleven in de gedachten en gevoelens van anderen.
  • Tevens leren we onze eigen gevoelens en gedachten onderzoeken.
  • Via allerlei gespreksvormen leren we dat niet iedereen dezelfde mening heeft, leren we de mening en argumenten van anderen kennen en leren we vrij en zelfstandig denken. Via diverse spelvormen leren we ons zowel verbaal als niet-verbaal uit te drukken, en leren we handelen volgens onze eigen inzichten.
  • Door middel van een groepswerk leren we samenwerken, taken verdelen, verantwoordelijkheid nemen, op een verdraagzame en respectvolle manier met elkaar omgaan.

 

Allemaal leuke manieren waarmee we groeien tot fijne zelfdenkende en -handelende jongeren.

Jongeren die met respect en verantwoordelijkheidszin, op een verdraagzame en rechtvaardige manier, zich willen inzetten om mee te bouwen aan een menselijkere wereld.

Veel gestelde vragen:

Doen kinderen die zedenleer volgen ook hun “Eerste communie” en hun “Vormsel”?
NEE, kinderen die zedenleer volgen kunnen hun “Lentefeest” – 6 jarigen en hun “Feest Vrijzinnige Jeugd” – 12 jarigen doen.

Wat moet ik me voorstellen bij zo’n “Lentefeest”?
Zo’n feest gaat als volgt: Er is eerst een voorbereidingsweekend, waar een optreden in elkaar gestoken wordt in samenspraak met de feestelingen. Dan wordt het nodige materiaal in de lessen zedenleer gemaakt. En het Lentefeest/Feest vrijzinnige Jeugd zelf, bestaat uit de opvoering (in de Schakel), voor familie en vrienden. Na het optreden is er nog een receptie voor iedereen. Daarna is het feestvarkentje vrij om zijn/haar feest verder te zetten zoals hij dat wenst. Kom gerust een kijkje nemen:

Wat als mijn kind dan later toch een kerkelijk huwelijk wilt? Dan kan in samenspraak met de pastoor alsnog het vormsel gedaan worden. Ook het dopen kan op latere leeftijd nog gedaan worden.

Heb je nog vragen, aarzel dan niet om ze te stellen:

Juf van zedenleer = Marnette Clivia
Tel.: 0474/41.50.89 of 056/71.69.44

 

Niet alle mensen geloven hetzelfde:

Verdraagzaamheid is ook in zedenleer één van de thema’s: Hier al een opwarmertje. Weet jij welke levensbeschouwing de kinderen op de tekening hebben? Denk er maar eens over na terwijl je de tekening aan het inkleuren bent.



Get Firefox! Get Thunderbird! spampoison